Літературне читання-4 клас
Літературне читання
Кіт у чоботях
Шарль Перро
Один мірошник залишив у спадщину трьом своїм синам тільки млин, осла і кота. Сини швидко поділили спадщину: старший забрав собі млин, середній одержав осла, а меншому дістався кіт.
Менший брат дуже засмутився.
— Мої брати, — казав він, — зможуть чесно заробити собі на хліб, якщо житимуть разом. А мені, бідолашному, коли я з'їм кота і зроблю рукавички з його шкури, лишиться тільки померти голодною смертю.
Кіт почув ті слова, але нітрохи не збентежився.
— Не журіться, хазяїне, — сказав він з поважним і серйозним виглядом. — Приготуйте мені торбинку та замовте пару добрих чобіт, щоб зручніше було ходити по чагарниках, і ви самі скоро переконаєтесь, що ваша частка не така вже й погана, як це може здатися на перший погляд.
Спочатку менший брат не надав цьому особливого значення, але, згадавши, як, ловлячи щурів та мишей, кіт удається до різних спритних витівок і хитрощів — звисає догори ногами, ховається в борошно і прикидається неживим, — він подумав:
"А що, коли й справді кіт допоможе мені в біді?"
Як тільки кіт одержав усе, що просив, він узув чоботи, перекинув торбинку через плече, взяв шворки в передні лапи й подався в гайок, де було дуже багато кролів.
Кіт поклав у торбинку висівок та заячої капусти і ліг у кущах, ніби мертвий, очікуючи, щоб який-небудь молодий, недосвідчений і легковажний кріль поткнувся в його торбинку поласувати тим, що в ній було.
Ледве він ліг, як молоде дурненьке кроленя, спокусившись висівками, залізло в торбинку. В ту ж мить кіт спритно затяг шворки, схопив кроленя й убив його без жалю.
Дуже гордий з своєї здобичі, кіт пішов у палац і попросив, щоб про нього доповіли королю.
Кота ввели до королівських покоїв. Там він низько вклонився королю і сказав:
— Ваша величносте! Мій пан маркіз Карабас (таке чудне ім'я вигадав кіт своєму хазяїнові) звелів мені піднести вам ось цього кроля з свого садка.
— Скажи своєму хазяїнові, — відповів король, — що я йому дуже вдячний і задоволений з такого подарунка.
Кіт ввічливо попрощався і пішов геть.
Іншим разом він сховався в житі, так само розклав свою торбинку і, тільки-но дві цікаві куріпки забралися в неї, смикнув за шворки і впіймав обох.
Тоді він знову пішов у палац до короля і підніс йому птахів.
Король з задоволенням узяв куріпок і звелів почастувати кота парою мишей.
Так час від часу протягом двох чи трьох місяців кіт приносив королю дичину, яку нібито вбивав на полюванні або розводив у садках його хазяїн.
Одного разу, довідавшись про те, що король разом із своєю дочкою, найвродливішою принцесою в світі, їде на прогулянку берегом річки, кіт прибіг до свого хазяїна і сказав йому:
— Якщо ви послухаєте моєї поради, то будете щасливі все життя. Вам треба лише викупатися в річці у тому місці, де я покажу, а все інше я вже влаштую сам.
Маркіз Карабас зробив усе так, як йому: порадив кіт, не здогадуючись, навіщо це потрібно.
Саме коли він купався, берегом річки проїздив у своїй кареті король.
Кіт уже чатував на нього, вискочив на дорогу і щосили закричав:
— Рятуйте! Рятуйте! Маркіз Карабас потопає! Король, почувши цей одчайдушний крик, визирнув з карети. Він одразу ж упізнав кота, який не раз приносив йому в подарунок дичину, і наказав своїй варті бігти на допомогу маркізові Карабасу.
Поки бідолашного маркіза витягали з річки, кіт підійшов до карети і розповів королю, що в той час, як його хазяїн купався, з'явилися злодії і вкрали весь одяг, хоч він, кіт, і кричав щосили: "Ловіть злодіїв!" 1 Насправді ж хитрун сховав одяг свого хазяїна в кущах під великим каменем.
Король негайно наказав своїм придворним принести для маркіза Карабаса одне з своїх найкращих убрань і був надзвичайно ласкавий до нього. [34]
Принцесі маркіз теж дуже сподобався: адже він був гарний і стрункий хлопець, чудовий королівський одяг був йому дуже до лиця, а ніжний і шанобливий погляд красномовніше за будь-які слова промовляв про його лагідну вдачу.
Король запропонував маркізу сісти в карету і поїхати з ними на прогулянку.
А кіт, дуже радий з того, що його хитрощі починають потроху вдаватися, побіг уперед.
Побачивши селян, що косили на луках, він озвався до них:
— Глядіть мені, люди добрі, якщо ви не скажете королю, що ці луки належать маркізові Карабасу, вас усіх порубають, як начинку до пирога!
Коли карета під'їхала до косарів, король звичайно, спитав, чиї луки вони косять.
— Це луки маркіза Карабаса, — відповіли косарі в один голос, бо кіт дуже налякав їх своїми погрозами.
— У вас тут чудовий маєток, — прихильно сказав король маркізові Карабасу.
— Так, ваша величносте, — відповів маркіз, —щороку на цих луках прекрасний сінокіс.
А кіт, що біг попереду, зустрів невдовзі женців та й каже:
— Глядіть мені, люди добрі, якщо ви не скажете, що ця нива належить маркізові Карабасу, вас усіх порубають, як начинку до пирога!
Король, що під'їхав за хвилину до женців, захотів узнати, чия то нива.
— Маркіза Карабаса, — відповіли женці в один голос, і король знову був задоволений, так само, як і маркіз.
А кіт, забувши про втому, біг попереду карети і всім, кого зустрічав по дорозі, наказував одне й те ж саме, так що король був дуже задоволений, що у маркіза Карабаса такі великі володіння.
Нарешті кіт прибіг до чудового замку, що належав страшному людожерові. Той людожері був надзвичайно багатий: саме він був хазяїном! усіх земель, через які щойно проїздив король.
Кіт розпитав, хто той людожер та що він? уміє робити, і попросив дозволу ввійти в замок1 та віддати шану його хазяїнові.
Людожер зустрів кота з усією ввічливістю, на яку тільки здатні людожери, і запропонував йому відпочити.
Кіт погодився і сказав:
— Мене запевняли, ніби ви вмієте обертатися на будь-яку тварину і легко можете, наприклад, обернутися на лева або слона. Чи так це?
Вдарившись об підлогу, людожер в одну мить обернувся на величезного лева.
Кіт так перелякався, побачивши перед собою страшного звіра, що й незчувся, як здерся на ринву, хоч це було важко і небезпечно, бо він був у чоботях, а в них не так уже й просто дряпатись по дахах.
Та, помітивши, що людожер прибрав свого попереднього вигляду, переляканий кіт, тремтячи, зліз з ринви і признався, що потерпав од страху.
Людожер голосно зареготав у відповідь.
— Мене також запевняли, — сказав кіт, — ніби ви вмієте обертатися і на дрібних тварин, наприклад, на щура або мишу. Як по правді, я вважаю, що це неможливо.
— Неможливо? — перепитав людожер. — Ну так дивіться!
І в ту ж мить він обернувся на малесеньку мишу, яка хутко забігала по підлозі.
А кіт, тільки-но побачив мишу, накинувся на неї і з'їв.
Тим часом король, проїжджаючи мимо, звернув увагу на чудовий замок людожера і захотів оглянути його.
Кіт почув гуркіт карети, кинувся назустріч і сказав королю:
— Прошу ласкаво, ваша величносте, до замку маркіза Карабаса!
— Як, пане маркіз, — вигукнув здивований король,— цей замок також належить вам?! Я ніде не бачив нічого кращого за це подвір'я і за будівлі, що оточують його! Огляньмо їх всередині, будь ласка!..
Маркіз подав руку молодій принцесі, і вони пішли слідом за королем.
Гості ввійшли у велику залу, де побачили чудово прибраний стіл: людожер саме чекав своїх друзів, які, довідавшись, що приїхав король, поспішили непомітно втекти.
Завваживши, якими закоханими очима позирала на маркіза Карабаса принцеса, король, захоплений його багатством, сказав:
— Якщо хочете, пане маркіз, ви можете стати моїм зятем!..
Маркіз низько вклонився, подякував королю за честь і того ж дня одружився з принцесою.
А кіт став дуже поважною особою і полював з того часу на мишей тільки задля розваги.
Переклад Р. Терещенка
ПОРАДИ З НАПИСАННЯ ЕСЕ
Есе — це прозовий твір невеликого обсягу і вільної композиції, який виражає індивідуальні враження та міркування з конкретного приводу чи питання і явно не претендує на визначальне або вичерпне трактування предмета. Мета есе полягає у розвитку таких навичок, як самостійне творче мислення і письмовий виклад власних думок. Написання есе є надзвичайно корисним, оскільки це дозволяє автору навчитися чітко і грамотно формулювати думки, структурувати інформацію, використовувати основні поняття, виділяти причинно-наслідкові зв’язки, ілюструвати досвід відповідними прикладами, аргументувати свої висновки
Мнемодоріжки для складання розповіді на тему "Весна"
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
Понеділок - 26 квітня 2021р.
Тема. Не лінуйся сказати ,щоб тебе зрозуміли. Г.Павлишин "Економія слів"(скорочено). с. 149, 150.
1.Оповідання виразно навчитися читати, давати повні відповіді на запитання.
2. Запам'ятати значення пояснювальних слів.
Фізкультхвилинка для зору Ковбой.
Вівторок - 27 квітня 2021р.
Тема. Майстра славить його творчість.З.Мензатюк. " Квіти з Петриківки". с.151-152.
1. Навчитися виразно читати оповідання , давати відповіді на запитання.
2. Прочитати в особах.
Фізкультхвилинка Руханка з котом.
Середа - 28 квітня 2021р.
Х.Мельник "Життя Марії Приймаченко у десяти фактах"
1. Навчитися виразно читати текст, навчитися переказувати за частинами.
2.Вивчити правило на с. 153, зверху.(можна своїми словами ).
Фізкультхвилинка Гімнастика для очей на український мотив
Понеділок - 19 квітня 2021р.
Тема. Кожному мила своя сторона. Є.Гуменко."Наша країна - Україна"(продовження). с.144,145.
1.Прочитати "Простори рідної землі", дати повні відповіді на запитання.
2. Фізкультхвилинка Руханка-танок "Щасливі діти"
3. Прочитати "Родючі землі",відповісти на запитання та навчитися переказувати.
4. Творча робота."Я-дослідник(дослідниця).Дослідити і записати,с.145.
Вівторок - 20 квітня 2021р.
"Чубчик" (за М.Магерою).с. 146,147.
1. Прочитати першу частину оповідання виразно та навчитися переказувати прочитане на с. 146, 147.
2. Виконати Діагностичну роботу. Аудіювання.
На двойному листочку. Підписати так:
Діагностична робота(аудіювання)
з читання
учня(учениці) 3 класу
____ПІ учня______
3. Завдання за посиланням Слухаємо й аналізуємо текст. Аудіювання 3 клас + завдання. " Яблунька і літо" В. Сухомлинський.
Фізкультхвилинка Гусі потягусі.
Середа - 21 квітня 2021р.
Тема.Хто мови рідної цурається, з тим і друг не знається.
"Чубчик" ( за М.Магерою). с. 147, 148.
1.Навчитися виразно читати другу частину оповідання, дати відповіді на запитання до твору.
2.Поділити текст на частини, скласти план.
Фізкультхвилинка З ведмедиком Мій Чарлі
Четвер - 22 квітня 2021р.
Тема.Позакласне читання.
Переглянути відео-урок за посиланням
Урок позакласного читання: "Як людина стала лелекою"
Понеділок - 12 квітня 2021р.
Тема. Знаєш, як битися, навчись, як миритися.
Дж.Мур-Маллінос "Вирішуємо конфлікти".
Переказування оповідання. с.139-141.
Виконати тестування.
"Вирішуємо конфлікти" - це ...
Хто дійові особи оповідання?
Чим схожі брати Мак і Зак?
Познач,які риси характеру притаманні Маку?
Познач,які риси характеру притаманні Заку?
Чому Мак не пішов відразу із братом до парку?
Що сталося у парку з Маком?
Чи зрозумів Зак,що він накоїв?
Вівторок - 13 квітня 2021р.
Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом
" Читаю оповідання про дітей". Наші проекти. с. 141.
Виконати творче завдання на вибір (за підручником)
Середа - 14 квітня 2021р.
Тема. Рідний край - земний рай. М.Савка "Україна".
Є.Гуменко "Наша країна - Україна". с. 142 , 143.
Передивится відео про Україну за посиланням:
Навчитися читати твори, дати відповіді на запитання.
або у вайбер групу у viber.....(щодня).
Понеділок - 5 квітня 2021р.
Тема. Творчість В.Чухліба. Всяка пташка своє гніздо любить.В. Чухліб. "Дикі каченята". с. 134- 136.
1. Гра «Упізнай героя».
• За городами в ставочку
У тихенькому куточку
Жовті м’ячики пухнасті
Радо бовтаються в рясці.
Здогадалися малята,
То ж... (маленькі каченята).
• В неї ноги — наче ласти,
Дзьоб плескатий, червонястий,
— Кря-кря-кря,— пливе по річці,
Їсть зерно, скубе травичку...
Ви вгадали цю босячку?
Хто це, діти? Звісно, ... (качка).
4. Цікаво знати! Прочитайте про качок.
Качки можуть плавати навіть у дуже холодній воді — завдяки особливому жировому покриттю на пір’ї, яке робить пір’я водонепроникним. До речі, це покриття качки розподіляють по пір’ю самостійно дзьобом — від хвостового пір’я по всьому пір’яному покриву. На шкірі качиних лап мінімум нервових закінчень, тому качині лапки не мерзнуть, навіть коли птахи ходять по льоду. Гуси й качки могли би витримати морози до -110 °С! Але таких на землі, на щастя, не трапляється.
Крякання качок теж викликає подив. По-перше, крякають тільки качки — тобто самки. Селезні зберігають мудре мовчання. По-друге, качине крякання не створює відлуння. Насправді, звісно, відлуння є, просто його досить складно почути, бо качка знаходиться на воді, і звук відбивається вгору від водяної поверхні.
Качки — знамениті рекордсмени. Вони пірнають на глибину понад 6 м, щоб добути їжу. Здолали качки не тільки глибини, але й висоти. Якось літак, що пролітав над американським штатом Невада, ударив дику качку. Трапилося це на висоті 6300 м! На сьогодні це качиний рекорд. Одного разу довгоносий крохаль розвинув швидкість близько 160 км на годину, коли побачив, що його «переслідує» літак. Пересічна дика качка може пролетіти за день більше 500 км!
Качки вміють розводити рибу! Птахи можуть їсти практично весь день, без перерви пірнаючи під воду й здобуваючи то водорість, то личинку комара, то невеличку рибку, то жабеня. Риби від тих дій більшає, бо качки своїми широкими дзьобами піднімають намул і залишають у ставку свій послід. І у ставку з’являється багато мікроскопічних водоростей, які і споживає риба.
Опрацювання оповідання В. Чухліба «Дикі каченята»
Читання колонок слів «луною» за вчителем, потім — у парах одне одному напівголосно
Висиджує | сполохати |
Кахкання | шнурочком |
Розіллється | з’являються |
Поплюхалися | приводнилися |
— Знайдіть слово, яке є синонімом до слова злякати (сполохати).
— Як ви розумієте слово приводнилися?
2. Виразно прочитайте текст.
3. Перевірка первинного сприйняття
Тестування (виконати в зошиті)
1. З ким любить плавати на човні Тетянка?
а) З татом;
б) з дідусем;
в) з подругою.
2. У якому дереві качка облаштувала гніздо?
а) У березі;
б) у дубі;
в) у вербі.
3. Скільки яєць було у гнізді?
а) Три;
б) два;
в) п’ять.
4. Якого кольору були яєчка?
а) Білі;
б) зелені;
в) жовті.
5. Коли з’являються каченята у качки-криженя?
а) У березні;
б) у травні;
в) у квітні.
6. На що були схожі маленькі каченята?
а) На кульбабки;
б) на сонечка;
в) на кульки.
Фізкультхвилинка за посиланням:
Сучасна фізкультхвилинка "Alien Dance"
4. Робота за ілюстрацією
- Розгляньте ілюстрацію до твору.
- Що відбувається на ілюстрації?
- Які рядки твору проілюстрував художник?
-Які кольори використав художник?
- Який настрій створюють кольори?
- Як кольори передають головну думку твору?
- Як передають почуття, що переживають каченята і качка?
Які відчуття викликає ілюстрація?
-Які почуття переживав кожен з персонажів оповідання у цій ситуації?
- Які почуття охопили тата і Тетянку, коли вони побачили, що каченята приводнилися?
5. Читання оповідання за особами.
— За допомогою інтонації передайте здивування, радість, невдоволення Тетянки та розсудливість тата.
— Які слова підкажуть інтонацію читання? (Забажала, допитувалась, розказував, замислилась, пожартував, стривожився, засміявся)
6.Підсумок.
— Чого навчає нас це оповідання?
— Який висновок для себе зробили?
6.Лепбуки на тему «Птахи рідного краю»-виготовити.
Вівторок - Середа - 6/7 квітня 2021р.
Тема. Правди не приховаєш. А.Туз "Новий планшет" .
с. 136 - 138.
Перечитати оповідання , відповідати на запитання. Вчитися переказувати прочитане.
Фізкультхвилинканка за посиланням
Виконати тести за змістом оповідання в зошитах.
Четвер - 8 квітня 2021 р.
Тема. Позакласне читання.
Переглянути відео-урок за посиланням
Урок позакласного читання на тему: "Хотiв би я знати".Олекса Кобець.
Робота над літературним твором
Прочитай уважно текст.
ОН
ЯК БУВАЄ
Андрійко дуже
зрадів, коли над вікном, що виходило на балкон, ластівки облюбували собі
куточок під домівку. Він не раз спостерігав, як пташки у дзьобах звідкілясь
носили болото, соломинки і, немов справжні муляри, будували собі овальне
гніздечко.
Щоранку хлопчик прокидався
від голосного ластів’ячого щебету. Вибігав на балкон і радісно вітався:
– Доброго ранку, ластівочки!
І пташки ніби розуміли його
мову, бо ще голосніше співали.
Одного разу, коли мама
господарювала на кухні, а батько пішов до магазину, Андрійко вийшов на балкон.
Здивувався, що вже не чути пташок. Потім пригадав, як кілька днів тому тато
казав, що скоро в гнізді будуть маленькі ластів’ята. Почав допитуватися в
нього, чи можна буде їх побачити, і тато запевнив, що пташенята самі
виглядатимуть із гнізда. Тепер же треба менше бувати на балконі, щоб не лякати
їхніх батьків.
«А що коли я зазирну в
гніздо? Це ж зовсім невисоко. І якраз птахів немає, мабуть, полетіли кудись. Що
там у гнізді? Може, вивелися маленькі ластів’ята?» – подумав Андрійко.
Він швиденько виніс стілець,
став на нього і рукою торкнувся гнізда. Аж раптом звідти з відчайдушним криком
вилетіла ластівка. Хлопчик з переляку ледве не впав зі стільця. Десь узялася ще
одна птаха – і закричали, затужили вони на весь білий світ. Андрійкові злізти б
зі стільця, піти геть, однак цікавість перемогла, як це часто з ним бувало. Він
став навшпиньки, дотягнувся до гнізда і хотів засунути в отвір пальці. Та
ластів’яча хатина раптом відірвалася від стіни і впала.
Хлопчик кинувся до
понівеченого гнізда і злякано закричав:
– Ой, мамочко, таточку,
рятуйте-е-е!
На крик прибігла з кухні
мама, з’явився задиханий тато. Обоє осудливо дивилися на Андрійка, а той плакав
гіркими сльозами над побитими пташиними яєчками.
Чи не вперше його ніхто не
втішав. (282
слова)
Микола
Магера
Робота з літературним твором
Миколи Магери «Он як буває»
1.
Обери жанр
прочитаного твору.
А.
Народна казка.
Б.
Оповідання.
В.
Авторська казка
2.
Від чийого
імені ведеться розповідь у творі?
А.
Від імені Андрійка.
Б.
Від імені тата .
В.
Від імені автора.
3.
Де ластівки
збудували гніздечко?
А.
над вікном, що виходило на балкон;
Б.
над вікном, що в кухні;
В.
над вікном магазину.
4.
Яке
прислів’я найточніше виражає головну думку твору?
А.
Горобець – молодець, а ластівка краща.
Б.
Нічого не руйнуй і братів менших шануй.
В.
Одна ластівка весни не принесе.
5.
Що зробив
хлопчик ластівкам?
__________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________
6.
Які
слова дібрав автор, щоб передати горе птахів? Знайди і запиши речення з тексту.
__________________ __________________________________________________________________________________________________.
7.
Віднови
послідовність подій у тексті. Пронумеруй.
____
Скоро в гнізді будуть маленькі ластів’ята.
____ Андрійкова цікавість перемогла.
____ Гіркі сльози хлопчика.
____ Андрійко дуже зрадів ластівкам.
8. Як поставились батьки до вчинку Андрійка? Чи шкода
тобі хлопчика? Чому?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Коментарі
Дописати коментар